پلت دارو تدبیر دارو سلامت

ساختمان پلت

مواد اولیه دارویی پلت از سه بخش زیر تشکیل شده است.
۱– هسته اوليه : كه خود ممكن است از گرد كردن كريستالهاي شكر (عمدتاً) و يا مواد بي ضرر ديگر تشكيل شده باشد و يا اينكه با توجه به روش ساخت از ماده مؤثره به همراه چسباننده و پليمر تشكيل شده باشد.
۲– بخش دارويي : كه عمدتاً از ماده مؤثره اکسپیانت (ماده جانبی ) لازم جهت بار گيري دارو روي هسته هاي اوليه تشكيل شده اين بخش عمدتاً از دارو، بايندر همراه پليمر و يا بدون پليمر تشكيل شده است.

۳– پوشش خارجي پلت : كه مي تواند پليمر و پلاستي سايزر به همراه مواد رنگي را شامل شود.

انواع پلت

پلت از نظر شكل ظاهري روش ساخت و آزادسازي به چند دسته تقسیم می شوند.

  1. آهسته رهش (ماتریکسی)
  2. غیر آهسته رهش 
  3. پلت های دارای هسته اولیه 
  4. پلت های فاقد هسته اولیه

ویژگی های پلت

وجود غلظت خوني معين و ثابت دارو در طول دورة درمان در بسياري از بيماري ها ضروري به نظر مي رسد. براي دستيابي به سطح خوني مؤثر يك دارو ،‌ بيمار ناگزير به مصرف دوزهاي مكرر دارو مي باشد و اين مسأله در مورد بيماري هايي كه دورة درماني آنها طولاني و يا مادام العمر مي باشد باعث عدم پذيرش بيمار و سرپيچي وي از مصرف صحيح و به موقع دارو همچنين بروز عوارض جانبي مي شود.

استفاده از اشكال دارويي پيوسته رهش مي تواند كمك قابل توجهي به رفع اين مشكلات نمايد همچنين شكل دارويي پلت آهسته رهش خوراكي قابليت هاي ويژه اي مانند عدم وجود مشكلات پرس شدن ، بكارگيري چند نوع دارو و يا ماده جانبي ديگر در يك دوز دارويي بدون اثرات نامطلوب و فيزيكو شيميايي بر روي يكديگر و ايجاد تقويت اثر دارويي و يا كاهش عوارض جانبي را نيز دارا مي باشد.

همچنين كينتيك خروج دارو از معده نيز به دليل اندازه ذره اي، قابل پيش بيني تر ، همچنين عوارض جانبي موضعي آن كمتر و نيز آزادسازي دارو كنترل شده تر و مناسبتر مي باشد و خطرات ناشي از آزاد سازي يكباره دارو از دوزدارويي به دليل مناسب نبودن فرمولاسيون و شكست پوشش پليمري نيز به دليل كوچك بودن واحدهاي تشكيل دهنده پلت در مقايسه با قرص و شكلهاي ديگر دارويي، كمتر مي باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *